Opracował: Rafał Nowak
Skały nieopodal ruin zamku Kamieniec to (po usunięciu ringów w Rezerwacie
Prządki) najważniejszy rejon wspinaczkowy Skał Czarnorzeckich. Kilkadziesiąt
dobrze ubezpieczonych dróg przyciąga wielu wspinaczy. Znajdujące się w
sercu rejonu Skały Kursowe (K1, K2 i K3) "od zawsze" traktowane były jako
atrakcyjne buldery, ale są tam także i ubezpieczone drogi.
Prekursorem bulderingu w rejonie jest Andrzej Śmiały, który przed
wieloma laty pokonał w tym stylu kilka logicznych pasaży. Dopiero ostatnimi
czasy poważnie potraktowano najbardziej honorne "przystawki". Spośród
zrealizowanych dotąd bulderów najtrudniejszy wydaje się Przeskok
V8 autorstwa Tomka Oleksego, choć warto zwrócić uwagę, że Tomek
pokonał także najbardziej, jak dotąd znany problem Kamieńca Ukryty
Smok V5 (płd.- zach. filarek K1), przebyty swego czasu hakowo! (A1).
|
|
|
Z lewej Tomek Oleksy na Przyczajonym
Tygrysie SD V6, z prawej Grzegorz Rettinger na Śmierci kłapouchego
V3 (fot. Rafał Nowak)
|
Od czasu publikacji topo (Magazyn Górski nr 3, czerwiec 2001) sporo się
wydarzyło na bulderowych ścianach Kamieńca. Na szczególną uwagę zasługuje
ogromna kompleksowa praca na Blokach Pod Krowią ale ruch zaczął się też
na innych skałach. Wbrew pozorom na Kamieńcu jest jeszcze sporo do zrobienia.
Dojazd
Dojeżdżając do Krosna (od strony Jasła) skręcamy w lewo przy supermarkecie
Centrum, podążając drogą główną ok. 1,5 km skręcamy znów w lewo (koło
szkoły) i następnie za mostem w prawo. Przy kolejnym skrzyżowaniu (z nie
ewidentną wysepką) skręcamy po raz trzeci w lewo. Droga pod górę doprowadza
nas do ruin zamku Kamieniec (około 7 km od supermarketu). Z parkingu w
skały 100 metrów ścieżką dydaktyczną. Obok znajduje się gospoda i kilka
gospodarstw agroturystycznych.
Pogoda dla rejonu
Topo
Filarek Pod Bąblem
- Już Idę V0- (SD, koniec w NHR)
Mur Pod Bąblem
- Choćmy Stąd V2 (HE, lewą ręką po kancie ściany, koniec
w NHR, lub na pik przez łąkę)
Słoneczna
- Wybory 2001 V2 (SD, start na lewo od drzewa pod drogą
Dywagacje Przedwyborcze) Eigerek
- Easy Kancik V0 (HE, start z półeczki na lewo od Kancika
Mutancika)
- Kancik Mutancik V1 (HE, ściśle kantem na lewo od Pinokia)
- Pinokio VI.2+ (2R) (HE, start bez kantu po lewej. Dotąd
traktowany jako "droga", a w rzeczywistości to przecież zupełnie przyzwoite
V3 :-)
- Bulinki VI.1+ (1R) (HE, jako bulder przepiękne V1 no
może V1/2 :-) Nie polecamy ataków bez liny na pozostałe drogi na Eigerku
Blok Pod Krowią
- Pikap V2 (HE, przez dziurę od lewej)
SD - Pikap SD V3 (SD, przez dziurę od dołu)
- Depresja V0- (HE, wyraźną depresją)
- Kancik V0 (HE, ścianką na prawo przy kancie)
Krowia Turnia
- Wejście Smoka V2 (SD, kantem na lewo od startu do Mniejszego
Zła)
- Smoczy Ząb V1/2 (SD, na prawo od kantu)
- Samo Zło V0 (SD, start do Mniejszego Zła)
K1
- Kto Pierwszy Ten Lepszy V6 (HE, do dziupli i dalej
w lewo obłościami)
- Ukryty Smok V6 (HE, przez wykucia - nie ewidentnym
filarkiem)
- Przyczajony Tygrys V6 (HE, przez załupę, wyjście lekko
w prawo)
SD - Przyczajony Tygrys SD V7 (SD, start do załupy z siedzenia)
- Sunrise V5 (HE, start z dziury lewą ręką i wprost do
góry, wyjście Przyczajonym Tygrysem)
- Sunset V4 (HE, start z dziury lewą ręką i trawers półką
w prawo, wyjście Śmiercią Kłapouchego)
- Śmierć Kłapouchego V3 (HE, podciętą ścianką na lewo
od filarka)
- Kłapouchy V0+ (HE, filarkiem)
SD - Kłapouchy SD V1 (SD, filarkiem z siedzenia)
- Puchatek V0+ (HE, ścianką na lewo od dziupli)
- Prosiaczek V0- (HE, przez dziuplę)
- Wejściowa K1 II
K2
- Bomb V0 (HE, płytką na lewo od Wejściowej, bez korzystania
z kantu)
- Wejściowa K2 III (HE, najłatwiejsze wejście na K2 -
depresją)
- Nessuś V0- (HE, na prawo od wejściowej, przez 1 ringa)
- Nessi V0 (HE, start na prawo od kanciku, przez 2 ringi)
- Szkaradny Jose V1/2 (HE, wejście wprost na startową
półkę Jose Vargasa i Szkaradnego Cyckogniota)
- Przeskok V8 (HE, ścianką pomiędzy półką, a Puckiem)
- Pucek V4 (HE, kancikiem ściany, uwaga: patent skokiem
wprost do kluczowej półki: V3)
- Start Do Telesfora V0- (HE, start do drogi Pora Na
Telesfora - wejście na półeczkę z prawej i trawers w lewo za kant)
- Start Do Dragona V0+ (HE, wejście na półeczkę wprost)
- Start Do Teodora V0- (HE, start do drogi Teodor, wejście
do kociołka w prawo w skos)
- Historia Żółtej Ciżemki V5 (HE, ścianką przez wykucia
na prawo od drzewa, SD nie zmienia trudności)
K3
- Dejf Traverse V3/4 (HE, start w depresji i trawers
w lewo ściana przełazu aż do NHR w nyży)
- projekt (HE, start prawym ograniczeniem depresji i wejście na filarek)
- Pogrzeb Kłapouchego V0- (HE, start filarkiem i zejście
w prawo do kociołka, koniec nogami na skale)
- projekt (HE lewym filarkiem ściany)
- możliwość (HE, start z kociołka środkiem ściany)
- Śmiały Filarek V1 (HE, prawym filarkiem ściany)
- Zacięcie Ignasa IV (HE, płytowe zacięcie)
- Kapitan Kloss V1 (HE, wejście na półkę start przez
przewieszenie)
- projekt SD (Porucznik Borewicz) (Start SD i trawers po kancie
- wyjście Klossem)
- Generał Walter V0+ (SD, wejście na półkę przez podciętą
depresję)
- Pułkownik Kwiatkowski V0- (HE, z półki na szczyt przez
odstrzał)
- Zły Porucznik V1 (HE, lewą częścią ściany - lekki trawers
w prawo do klamy)
- projekt (Marszałek Koniew) (HE, prawym kantem ściany)
- Zacięcie IV (HE, wybitne zacięcie)
Ubezpieczone drogi na Kursowych
K2
- Nessi VI+ (2R+RZ)
- Jose Vargas VI.3 (3R+RZ)
- Szkaradny Cyckogniot VI.2 (3R+RZ)
- Loch Ness Monster VI.1+ (5R+RZ)
- Pora Na Telesfora VI (3R+RZ)
- Dragon VI.2+ (5R+RZ)
- Teodor VI+ (4R+RZ)
- Pankracy VI (2R+RZ)
- Schodki III (3R+RZ)
- Szeroki Komin IV (2R+RZ)
K3
K. Złudzenia Telelenia VI.1/1+ (1R+RZ)
L. Rewelacje Mesmeryczne VI.2 (2R+RZ)
Ł. Dwoisty Filarek VI (3R+RZ)
M. Truskawkowe Pola VI.1+ (3R+RZ)
N. Truskawkowe Łąki VI.2+ (4R+RZ)
|